maanantai 3. heinäkuuta 2017

Puolivuotiskatsaus

Kevät 2017 oli kaikilla tasoilla äärimmäisen intensiivistä eloa. Toisaalta viimeiset neljä kuukautta tuntuvat hujahtaneen todella nopeasti, toisaalta niihin tuntuu mahtuneen yhden elämän verran kokemuksia. Nyt olen yhtäkkiä laskeutunut itäisen Suomen verkkaisuuteen, minne tupsahdin Keski-Eurooppan kuumuudesta ja hälinästä. Pitkästä aikaa on mahdollista istahtaa alas ja katsoa ulkoa päin että mitäs kaikkea sitä on tullut tapahtuneeksi.


Työhuone maaliskuussa: Stockhausen

Jos nostan jokaiselta kuluneelta kuukaudelta esille jonkin kohokohdan tai hallitsevan elementin, niin maaliskuun osalta sellaisia olivat visiittini Belgian Liègeen vapaan improvisaation kollektiivi l’Oeil Kollectifin rientoihin. Improvisaatio on minulle läheinen ja tärkeä musiikin tekemisen muoto - oikeastaan koen sen osaksi kaikkea tekemistäni, myös silloin kun on kyse kirjoitetusta musiikista. Vapaassa improvisaatiossa minulle on tärkeää arvostus ja kritiikki sitä kohtaan, miltä lopputulos kuulostaa, ei vain se että itse tekeminen on hauskaa (mikä sekin on toki elintärkeä osa kokonaisuutta ja ensimmäinen askel leikkiin ryhtyessä). L’Oeil Kollectifin muusikoiden järjestämissä tapahtumissa olen voinut luottaa todella laadukkaaseen lopputulokseen, minkä takana tuntuvat olevan kollektiivin omien jäsenten hyvin erilaiset taustat ja esteettiset lähtökohdat sekä vahva kokemus kaikenlaisen musiikin ja muusikoiden kuuntelussa. Sen ansiosta jokainen tapahtuma noudattaa hyvin erilaista konseptia ja paikalle kutsutut vierailevat muusikot yhdessä kollektiivin omien jäsenten kanssa muodostavat aina tuoreelta kuulostavia uusia kombinatioita. Ranskankielentaitoisten kannattaa tutustua kollektiiviin sen omilla nettisivuilla:

Huhtikuusta leijonanosa kului kamari- ja orkesterimusiikin parissa. Ilkka Hammon Seeking flow (2015) sai Hollannin kantaesityksensä Amsterdamin konservatorion kamarimusiikkipäivillä, missä esitin sen yhdessä todella upeiden kollegojeni Tatianan, Kristianin ja Robbrechtin kanssa. Tämän vuoden orkesteriprojektinani soitin Etienne Siebensin johtaman CvA:n sinfoniaorkesterin riveissä kaksi konserttia Utrechtissa ja Amsterdamissa, ohjelmassa Peter Eötvösin Speaking Drums. Nämä kaksi biisiä ovat musiikkia minun kaltaiseni muusikon korville, jolle soundi on useinmiten musiikin kiinnostavin elementti.


Työhuone huhtikuussa: Essl

Toukokuussa pitkään pinnan alla kyteneet visioni live-elektroniikan soveltamisesta omaan työskentelyyni saivait vihdoin tuulta purjeisiinsa. Osallistuin STEIM:illä (Studio for Electro Instrumental Music) järjestetylle live-elektroniikan intensiivikurssille, joka keskittyi pääasiassa live-samplaukseen RoSa -softan avulla. Samalla hankin kokeneempien ystävieni ja opettajieni neuvoja kuunnellen joitakin tarpeellisia kamoja ja nyt minulta onnistuu omin päin simppeleiden plug-and-play -live-elektroniikkabiisien esittäminen. Näistä uusista kokemuksista ja taidoista sekä korvien avautumisesta taas uusille soundeille on lähtenyt känytiin oman soolorepertuaarini uudistaminen ja soolokonserttieni konseptin kehittäminen tältä pohjalta.

Kesäkuun alussa Cardiacs-coverbändimme Barmy57 räjäytti Amsterdm Blue Noten setillisellä Tim Smithin biisejä sovitettuna 12-henkiselle progepunk-orkesterille. Muutama viikko myöhemmin meinasin räjäyttää pääni harjoitellessani Contemporary Music through Non-Western Techniques -kurssin loppukokeeseen Vassilis Filippoun biisiä bassoklarinetille ja kahdelle lyömäsoittajalle. Biisi oli mainio ja lyömäsoittajakollegani erinomaisia, mutta kaikkien 6:7 → 8:3 → 5:3 → 5:7 → 7:5 → 5:4 -transitioiden sisäänajaminen sujuviksi otti oman aikansa ja energiansa. Linkin takaa löytyy katkelma teoksesta:


Työhuone kesäkuussa: Barmy57

Kun kaikki hommat oli hoidettu, käväisin lyhyellä täyslomalla Milanossa. Sen jälkeen palasin Amsterdamiin kuuntelemaan kasan ystävien loppututkintoja, pakkasin kamani ja pölähdin kesä-Suomeen. Nyt lepään hetken ja sulattelen kaikkea opittua kunnes elokuussa odottavat taas uudet toimet.

Hyvää kesää!

- M.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti